Familien Drageseth drev skjorteproduksjon i Selje, og Asbjørn som båtinteressert lanserte ideen om en ny virksomhet basert på det nye materialet glassfiber. Dette var starten på båtproduksjonen i Selje. I de første årene bestod produksjonen hovedsaklig av joller og mindre båter.
Bilde: tv. Asbjørn Drageseth, th. Wald Drageseth.
SAGA 20 ble lansert og dette ble starten på veksten. Målbar satsing på eksport spesielt til Tyskland og Sverige ga gode resultater i et voksende marked.
Sagaling 30 designet av den kjente båtkonstruktør Jan Hermann Linge.
En storsatsing fra et lite verft. Ble i produksjon til SAGA 27 ble lansert.
SAGA 27 ble vist for første gang på båtmessen i Stockholm 1970. Den ble en stor suksess og la grunnlaget for en fortsatt vekst.
Snekkeseileren
Toppår med 130 ansatte, og en årlig produksjon av 800 motorbåter, hvorav hovedtyngden ble solgt på eksport.
Nytt flaggskip i Sagafamilien
SAGA 7000 ble lansert. Dette ble starten på en lang serie av halvplanende båter, både i hardtopversjon og lukket versjon med selvlensende dekk.
SAGA 27 byggenummer 1000 solgt til Holland. En milepæl var nådd!
Nytt moderne sentralstøperi ble bygget. Nye muligheter for også å kunne bygge yrkesbåter opp til 60 fot. Som ett av de første verft i Norge tok en i bruk Sandwich for støping.
De halvplanende båtene utgjorde nå bærebjelken i vår produksjon, og stadig nye modeller ble lansert.
SAGA 29 HT ble kåret til «Boat of the Year» av det engelske magasiner Motorboats and Yachting under London Boatshow.
SAGA 27 ble kåret til Tidenes Motorbåt av det norske båtbladet Båtliv. Dette ble resultatet etter en avstemning blant bladets lesere.
SAGA 29 og SAGA 315 ble en kjempesuksess og stadig nye konvoier gikk til kunder i
Sør-Norge.
Vacuumteknologi ble nå tatt i bruk i lystbåtproduksjonen produksjonen og 3Dteknologi ble innført fra konstruksjon til produksjon.
SAGA 365 er starten på en ny modellserie. Halvplaner med høyere fartspotensiale, lovprist i europeisk båtpresse på grunn av gjennomført kvalitet og innovative løsninger.
SAGA 330 er en åpen HT-modell med stor cockpit og god bokomfort.
SAGA 390 HT bygger videre på suksessmodellen SAGA 370 HT, med ytterligere forbedringer, som har mottatt svært gode tilbakemeldinger fra markedet.
1960 |
Joller |
1967 |
Saga 20 |
1969 |
Sagaling 30 |
1970 |
Saga 27 |
1974 |
Saga 24 |
1976 |
Saga 7000 |
1978 |
Saga 35 |
1979 |
Saga 35 Sjark |
1980 |
Saga Craft |
1984 |
Saga 25 |
1989 |
Saga 32 |
1991 |
Saga 26 |
1999 |
Saga 29 |
2004 |
Saga 315 |
2008 |
Saga 415 |
2013 |
Saga 325 |
2014 |
Saga 365 |
2017 |
Saga 370 |